سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تحریف در واقعه کربلا


یکی از مسائلی که در ماجرای عاشورا و حماسه تاریخی حسین بن علی (ع) وجود دارد، بحث تحریف در این واقعه مقدس است که چکیده ای از این بحث را از کتاب ((حماسه حسینی)) نوشته شهید مطهری تقدیمتان می کنم.

محرم.امام حسین.عزاداری.مداحی.تحریف عاشورا.حماسه حسینی. شهیدمطهری.کربلا.کرب و بلا.حضرت زینب

تحریف یعنی متمایل کردن یک چیز از مسیر اصلی و وضع اصلی آن.
انواع تحریف:

دو نوع تحریف وجود دارد:
1 -تحریف لفظی: در ظاهر و در لفظ سخن تصرف کردن. از نمونه های تحریف لفظی  داستان حضرت قاسم (ع) که می گویند امام فرمود حجله عروسی راه بیاندازید، می خواهم عروسی قاسم را با یکی از دخترهایم در اینجا ببینم ، چون آرزو داشته ام عروسی آنها را ببینم. در صورتی که این قضیه در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد .
2 - تحریف معنوی: هدف را طوری تفسیر کنیم غیر از آنچه که بوده است؛مثلاً عده ای می گویند حسین بن علی قیام کرد تا کشته شود برای اینکه کفاره گناهان امت باشد، کشته شد تا گناهان ما آمرزیده شود، در حالی که نمی دانیم این فکر را از دنیای مسیحیت گرفته ایم که می گویند عیسی به دار رفت تا کفاره گناه امت باشد؛ و تحریف معنوی دیگر این است که گفتند امام حسین برای یک دستور شخصی رفت و کشته شد، یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفت برو خودت را به کشتن بده، اگر یک دستور خصوصی باشد به ما و شما دیگر ارتباطی پیدا نمی کند، دیگر قابل پیروی نیست. امام حسین (ع) خودش گفت که علل و انگیزه قیام من مسائلی است که براصول کلی اسلام منطبق می شود، حسین بن علی خودش دلیل نهضتش را بیان کرد، دنیای ما را مفاسد گرفته، امت جدم فاسد شده، قیام می کنم برای اصلاح امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر.
عوامل تحریف:
1 - اغراض دشمنان: بزرگ ترین ایجاد کننده های انحراف در وقایع، یهودیان هستند که در قرآن به صورت یک خصیصه نژادی برای آنها شناخته شده.
2 - تمایل بشر به اسطوره سازی.
3 - استفاده از وسیله نا مقدس برای رسیدن به هدف مقدس: ما اینجا یک هدف مقدس داریم و آن گریستن بر امام حسین است، حالا این گریستن بر چه فلسفه ای است، کاری به آن ندارند و با هر وسیله ای سعی می کنند فقط مردم را بگریانند. این در مکتب ماکیاول و امثال اوست که می گویند هدف وسیله را مباح می کند، اما این عاملی شده برای جعل و تحریف حماسه عاشورا.
و اما مسئولیت ما در برابر تحریف ها:
یک مسئولیت این است که نهی از منکر کنید، وقتی که می فهمید و می دانید که دروغ است نباید در آن مجلس بنشینید که حرام است بلکه باید مبارزه کنید؛ مسئولیت دیگر این است که این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون کنند،نگویند فلان روضه خوانی که مجلس او می گیرد و کربلا می کند، شما باید روضه راست را بشنوید و سطح فکرتان بالا بیاید، یعنی با روح حسین بن علی هماهنگی کنید، در این صورت اشکی که جاری می شود و لو به قدر بال مگسی باشد این واقعاً مقام بزرگی برای شماست.

امام حسین.کربلا.محرم.عزاداری.مداحی.حضرت زینب.حماسه حسینی.شهیدمطهری.دلارامم حسین.



[ یکشنبه 89/9/21 ] [ 10:46 صبح ] [ عقل نوشته های یک دانشجو ]

نظر